zondag 3 oktober 2010

Dood of levend

En vandaag vroeg ik me af waar leven eindigt en dood begint. Van mensen en dieren is het wel duidelijk. Als het hart en de ademhaling stopt eindigt het leven en treedt de dood in. Wanneer ik vis of vlees eet, eet ik in mijn cultuur dode vis of geslacht vlees. Maar hoe zit het toch met bloemen, planten, groente en fruit? Als ik een bloem pluk is deze nog niet dood. Hij kan nog een poosje op de vaas staan en krijgt soms wortels. Een klaproos houdt het minder lang vol dan een alstroemeria. Als ik een stukje van een plant afhaal kan ik deze stekken en leeft de plant verder. Zaden en vruchten kan ik eten maar ook zaaien. Is een kastanje dood of levend? En als ik sla eet, is het dan levende sla of dode sla? En appels en peren, zijn die dood als ze van de boom vallen, als ik deze op eet of als ze gaan rotten? En bloemkool en bananen en aardappels??? In sommige gevallen is de overgang van leven naar dood niet helemaal duidelijk voor me. Niet dat het belangrijk is, maar het denken houdt zich soms met kinderlijk eenvoudige vragen bezig waar niet gemakkelijk een antwoord op te geven is.