donderdag 8 juli 2010

Groei

Wanneer ik onder de mensen ben springen mijn gedachten regelmatig alle kanten uit. Toch heb ik mensen om mij heen nodig in afwisseling met natuur en stilte. Mensen fascineren me eindeloos en ik vind het bijzonder om te kijken naar het verhaal achter de mens. Welke groei heeft iemand doorgemaakt, welke levens heeft hem of haar verrijkt of welke ontwikkelingen maakt iemand in dit leven door. Er is nog wel onderscheid tussen bloedverwanten, vrienden en andere relaties. Het heeft te maken met betrokkenheid en verantwoordelijkheid. Wanneer iemand iets overkomt en het betreft een persoon die ik ken, raakt het me anders dan een onbekende. Toch merk ik dat die grens steeds minder scherp wordt. Het heeft te maken met mijn groei naar eenheid toe. Want daar waar we allemaal één zijn, is geen verschil meer tussen een familielid of een onbekende, tussen mijn en dijn, tussen bezit en vrij voelen, tussen uit en thuis. Daar waar we één zijn, zijn geen woorden meer nodig. Er zullen nog diverse poorten zijn, waar ik doorheen ga, om die overgave te ervaren. Dan is alles binnen en buiten mij één, dan ben ik één en één is alles.