vrijdag 24 december 2010

Allemaal knoppen

In deze tijd zijn mensen verbonden door knoppen. Via de telefoon, de computer en de televisie. Het licht, de kachel, de vaatwasser, de deurbel, de wekker, muziek en nog zoveel meer. Kinderen weten ze behendig te gebruiken voor spel of studie. Alles ligt verborgen onder de knoppen. Via internet is veel te vinden en boeken verdwijnen gelijdelijk aan door de knoppen. De hele wereld is te vinden onder de knoppen. Maar hoe kom je dichterbij jezelf. Ik kom dichterbij mijzelf door stilte en rust te nemen. Dat kan 's morgens vroeg zijn of tijdens een wandeling in de natuur. Het kan na het afsluiten van een drukke dag zijn om nog eens terug te blikken. Knoppen leiden af van je innerlijke zelf. Maar ook ik heb knoppen nodig om te werken en te onderzoeken en vervolgens weer los te laten om mijzelf te ervaren, te voelen en te zijn. De knop naar mijn innerlijke zelf is er juist een die ik uitzet. Los van alle externe kanalen werp ik op zo'n moment juist een blik naar binnen. Dan is er contact met een heldere onbeschrijflijk zuivere wereld. En het boeiende is dat deze wereld eigenlijk ook daarbuiten is. Want alles wat in mij is is ook buiten mij. En toch voelt het anders. Als mens sta ik er op dit moment tussenin en switch ik van het ene naar het andere beeld en dan juist zonder knoppen.